Blog

Ako vytvoriť evergreen content?

Stretli ste sa už s pojmom evergreen content? Ide o obsah, ktorý je dlhodobo relevantný, nie je časovo obmedzený a bude vám prinášať návštevnosť na stránku ešte dlho po publikovaní.

Určite je fajn, ak sa venujete napríklad vo svojich blogových článkoch aj aktuálnym či trendy témam, ktoré vám môžu pomôcť vystreliť váš web. Nevýhodou horúcich aktualít je fakt, že sú mimoriadne časovo ohraničené. Už o týždeň môže byť táto informácia irelevantná a ľudia sa k nej pravdepodobne nebudú chcieť vrátiť – veď načo aj, keď už pribudli dôležitejšie a aktuálnejšie informácie?
Evergreen content je iný. Nie je aktuálny len dnes, ale svoju relevanciu si zachová dlhodobo. Výhodou evergreen contentu je aj to, že ho nemusíte pravidelne update-ovať, aby poskytoval pravdivé informácie. Tie sa totiž často nemenia.

Evergreen a iné typy contentu

Nie každý blogový článok si môže zaslúžiť označenie evergreen. Niektoré druhy obsahu sa veľmi úzko viažu ku konkrétnemu času, kvôli čomu nemôžu byť dlhodobo relevantné. Neznamená to, že takýto content by bol horší alebo lepší, pretože každý si rozhodne nájde svoje miesto a využitie.
🍁 Sezónny content je relevantný len počas určitého obdobia v roku, napríklad počas Halloweenu, Vianoc či Veľkej noci. Ku sezónnemu contentu môžeme zaradiť napríklad náš posledný blogový článok, v ktorom sme sa venovali Black Friday. Ide o aktuálnu a sezónnu tému, ktorá bude v najbližších dňoch a týždňoch zaujímať ľudí, no potom už bude opäť irelevantná. Na výslnie sa dostane opäť o rok. Ide však o content, ktorý v tomto období môže pomôcť zvýšiť návštevnosť nášho webu, preto je dobré venovať sa aj sezónnym témam.
Trendy content je populárny, relevantný a aktuálny len počas krátkeho obdobia. Môžete si všimnúť v krátkom čase prudký nárast záujmu o tému, ktorej sa začnú venovať takmer všetci, no záujem aj pomerne rýchlo upadne, pretože jednu aktualitu nahradí iná. Príkladom trendy contentu môže byť téma umelej inteligencie. Hoci záujem o AI celkovo pretrváva už dlhšie obdobie, informácie, s ktorými sa stretávame sa veľmi rýchlo menia. To, čo je dnes absolútnou novinkou vo svete umelej inteligencie už bude pravdepodobne o pár dní zatienené novou horúcou aktualitou.

Príklady evergreen contentu

Povedali ste si, že potrebujete zaradiť do svojho contentu aj evergreen obsah? Najčastejšie má tento typ contentu podobu:

  • návodov a tutoriálov
  • najčastejšie otázky a odpovede
  • zoznamy tipov a odporúčaní (tzv. listicle)
  • interview
  • recenzia
  • case study
Ak sa chystáte práve napísať článok, ktorý by mal získať označenie evergreen, sústreďte sa na to, aby ste sa v ňom venovali informáciám a témam, ktoré len tak nezostarnú. Zamyslite sa nad tým, či to, čo píšete bude pravdivé aj o pol roka. Alebo sa dajú očakávať výrazné zmeny, ktoré by ovplyvnili relevanciu vášho contentu? Je jasné, že budúcnosť predpovedať neviete, ale určite si viete sami vytvoriť odhady.

5 dôvodov, prečo by ste mali vytvárať evergreen content aj vy

1. Viac zdieľaní

Evergreen content zvykne byť častejšie zdieľaný. Keďže nejde o trendy tému, ktorá by bola aktuálna len počas krátkeho časového obdobia, ľudia budú tieto články zdieľať dlhodobo. Môžete tak získať viac zdieľaní naprieč sociálnymi sieťami, zvýšiť povedomie o vašej značke ale aj budovať svoju dôveryhodnosť.

2. Konzistentná návštevnosť webu

Vďaka evergreen contentu si zabezpečíte návštevnosť webu počas celého roka, narozdiel od sezónneho či trendy contentu, ktorý vám poskytne zvýšenú návštevnosť len krátkodobo. Je teda výhodné mať vo svojom content pláne aj takýto dlhodobo relevantný obsah, pretože napíšete článok raz a ten vám bude prinášať výsledky bez ďalšej námahy.

3. Lepšia pozícia vo vyhľadávaní

Správne zvolené kľúčové slová v kombinácii s nadčasovým contentom majú potenciál vybehnúť vo vyhľadávači na vysoké priečky.

4. Viac spätných odkazov

Váš článok je nadčasový, dlhodobo relevantný, čím môže pritiahnuť viac spätných odkazov – čiže linkov na webstránkach, ktoré odkazujú na iné webstránky. Nehovoriac o tom, že čím viac spätných odkazov, tým vyššie sa dostanete aj vo vyhľadávaní.

5. Získajte zákazníkov

Keďže evergreen content prináša ľudí na váš web pravidelne počas dlhého časového obdobia, máte šancu tiež premeniť väčší počet návštevníkov na vašich zákazníkov.

Vytvorte nestarnúci evergreen content aj vy

Poďte sa s nami pozrieť, ako na to:

1. Téma

Kľúčovým je výber témy. Tá musí byť nadčasová a aktuálna počas dlhého časového obdobia. Ak ste si zvolili tému, ktorej sa chcete venovať, položte si jednu kontrolnú otázku: „Bude to zaujímať ľudí aj o pár rokov?“

2. Kľúčové slová

Research kľúčových slov by mal byť súčasťou tvorby akéhokoľvek contentu. Pri evergreen contente by ste sa však mali zamerať na také kľúčové slová, ktoré majú priemernú mesačnú vyhľadávanosť konzistentnú v čase. Ak vidíte, že vyhľadávanosť prudko stúpa počas istého obdobia a následne klesne takmer na nulu, asi to nebude najvhodnejšie kľúčové slovo.

3. Formát

Budete písať návod, zoznam či case study? Formát vášho článku bude dôležitou premennou pri tvorbe contentu. Ak sa napríklad venujete interiérovému dizajnu a chcete svojim čitateľom odporučiť najlepších výrobcov nábytku, zrejme zvolíte zoznam, ktorý vám umožní toto prehľadné vymenovanie. Návod s presným postupom sa bude hodiť napríklad ku téme výroby DIY dekorácií do interiéru.

4. Publikujte a zdieľajte

Po publikovaní contentu ho nezabudnite zdieľať na sociálnych sieťach alebo napríklad prostredníctvom e-mail marketingu, aby ste ho dostali k čo najširšiemu publiku.

Kedy je čas na update?

To, že je evergreen content nadčasový ešte neznamená, že sa ku nemu nemusíte vracať. Nevyžaduje si síce až takú pozornosť ako napríklad trendy content, avšak z času na čas by ste sa ku nemu mali určite vrátiť.

V prípade, ak vám klesla pozícia vo vyhľadávaní, došlo k zmenám vo vašom odvetví, alebo boli zverejnené nové informácie o danej téme, váš obsah by ste tomu mali prispôsobiť.

Nechajte tvorbu contentu na profesionálov a obráťte sa na náš My Brand tím, ktorý sa postará o kvalitný a relevantný obsah aj na váš web.