Blog

Tipy, ako byť produktívny počas práce na home office

Či už chceme alebo nie, pandémia so sebou priniesla zásadné zmeny v mnohých zamestnaniach. Všetci, ktorým to povaha práce dovoľovala si ju preniesli do domáceho prostredia. No a keď sa už svet vrátil do normálu, mnohí zamestnanci sa už nechceli vrátiť do predcovidového fungovania.

V čase, keď na Slovensku začalo dochádzať k masívnemu zatváraniu obchodov, pobočiek, kancelárií, menších aj väčších firiem a rôznych prevádzok, sme si asi nevedeli úplne predstaviť pracovať z domu. Najmä tí z nás, ktorí boli zvyknutí na každodenné dochádzanie za prácou, osobný kontakt s ľuďmi a, povedzme, „normálne“ fungovanie sveta. Človek je ale tvor prispôsobivý, a tak sme si na nový svet zvykli.
A potom prišla ďalšia zmena. Pandémia už zrazu nebola takým strašiakom. Zamestnávatelia, ale aj mnohí zamestnanci sa už chceli vrátiť do officov. No nie nastálo. Podľa prieskumu agentúry Focus chce 43 % Slovákov pracovať z domu, a to aspoň pár dní v týždni. Či už teda pracujete z domu full-time alebo máte možnosť hybridnej práce, stále si musíte v domácom prostredí nastaviť isté pravidlá, aby ste prácu zvládli. Je to predsa len odlišné, ako pracovať v kancelárii.
Dáme vám preto naše tipy, ako byť produktívny aj počas "home office-ovania", mať motiváciu k práci a dosahovať skvelé výsledky a pracovné úspechy. Časť nášho tímu totiž tiež pracuje z domu, takže vieme o čom hovoríme 😉.

VYHRAĎTE SI ŠPECIÁLNE MIESTO A INVESTUJTE DO ZARIADENIA

Ak pracujete z domu, môžete mať niekedy pocit, že práca nemá konca-kraja. Raz robíte zo sedačky, inokedy od jedálenského stola, alebo dokonca v posteli. Po čase začnete mať pocit, že práca je doslova všade. Nájdite si jeden kútik, kde si môžete zložiť všetky veci a pracujte len tam. To bude váš osobný productivity booth.

Nezabudnite si svoj home office dobre zariadiť. Pohodlná stolička je must have! Ak vám na prácu nestačí laptop, doplňte si svoju kanceláriu o monitor, externú klávesnicu a poriadnu myšku. Ó, áno - a nepodceňujte ani dobré osvetlenie.

ČISTÝ HOME OFFICE = ČISTÁ MYSEĽ

Hádam nikto sa nedokáže sústrediť v neporiadku. Pozrite sa na svoj home office kútik. Sú tam poháre s vodou, prázdne plastové fľaše, šálky od kávy z pondelka aj keď je už streda, obaly od cukríkov, rozhádzané papiere, no skrátka totálny chaos? Jaaaj, ani si to nechceme predstaviť 🙈. Upratajte si priestor, kde pracujete a zbavte sa všetkého, čo ku práci nepotrebujete. Uvidíte, bude sa vám pracovať oveľa lepšie!

NENECHAJTE SA ROZPTYĽOVAŤ

To, že pracujete z domu neznamená, že by vám mala bežať telka 24/7 a vy budete popri tom nalepený na sociálnych sieťach. Stačí, že si na „minútku“ otvoríte Instagram a ten vás veľmi rýchlo vtiahne do svojich zákutí. Ani nebudete vedieť ako a hodina z pracovného času bude fuč. Vypnite si počas práce všetky upozornenia, ktoré by vás mohli rozptyľovať a ak si potrebujete po pár hodinách práce na chvíľu oddýchnuť, nastavte si časovač na 5 minút a robte to, pri čom môžete vypnúť. Keď začne zvoniť, vráťte sa späť do práce.

Náš tip: Ak neradi pracujete v tichu (nie každý si ide reklamu na ticho čo zo všetkých strán znie), odporúčame zvoliť ako „podmaz“ klasickú pokojnú hudbu alebo niektorý z vytvorených pracovných playlistov. Na YouTube a Spotify ich nájdete kopec.

TO-DO LIST JE CESTA

Aj keď nie ste milovníkmi plánovania, bez zoznamu denných alebo týždenných úloh sa vám bude robiť ťažko. Nemusíte držať všetky povinnosti v hlave – preneste ich na papier. Uvoľní sa vám tak miesto na kreatívne a logické uvažovanie a nebudete nonstop zaťažený rôznymi úlohami. Navyše tak získate skvelý poriadok vo svojich úlohách a budete mať prehľad o tom, čomu ste sa ktorý deň venovali. No a vyhnete sa samozrejme aj tomu, že budete robiť „piate cez deviate“ bez akejkoľvek logiky.

Či už ste stará škola a radi si zapisujete úlohy ručne alebo uprednostňujete digitálne plánovače, To-Do listy môžete vytvárať mnohými spôsobmi. Odporúčame! 👍

CHCE TO KRÁTKU PAUZU

Neexistuje, že budete vedieť odviesť dobrú prácu, ak budete sústredene pracovať 8 alebo 10 hodín bez prestávky. Náš mozog nie je schopný sa tak dlho sústrediť bez toho, aby sa nevyčerpal a kvalita vašej práce bude spolu s narastajúcimi hodinami priamoúmerne klesať. Doprajte si preto pravidelné, no krátke pauzy. Choďte sa na 5 minút nadýchať čerstvého vzduchu, spravte si kávu, čeknite čo je nové vo svete alebo sa len trochu vystrečujte. Je až neuveriteľné, ako dokáže krátka prestávka nakopnúť motiváciu.

NÁŠ EXTRA TIP: POKECAJTE S KOLEGOVCAMI

To, že robíte všetci z iného miesta neznamená, že nemusíte byť v kontakte. Videohovory či správy sú skvelým spôsobom ako „hodiť reč“ s vašimi kolegami, navzájom sa povzbudiť či motivovať. Určite aj spoločne vyriešite akýkoľvek problém oveľa skôr. Veď ako sa aj hovorí, ve dvou se to táhne líp.