Blog

9 tipov, ako sa stať lepším copywriterom

Napísať pútavý text, ktorý udrží pozornosť vášho publika a zaujme ho natoľko, že nebude chcieť prestať čítať nie je vždy také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Dáme vám až 9 tipov, ako sa môžete zdokonaliť v remesle copywritingu a písať texty, od ktorých vaše publikum nebude vedieť odtrhnúť zrak.

Čítať, čítať, čítať

Áno, čítajte veľa a často. Ideálne rôzne žánre. Každý z nich vám totiž môže priniesť nové nápady, ukáže vám, ako sa dá content štuktúrovať a otvoria sa vám dvere do rôznych štýlov. Je super, ak sa chcete vzdelávať v oblasti, o ktorej píšete a zameriate sa na odborné články, či literatúru faktu. Ale nezabúdajte, že aj z beletrie toho budete vedieť vyťažiť viac než dosť. Minimálne si budete neustále zdokonaľovať a rozširovať slovnú zásobu.

Čím viac budete čítať, tým lepšie sa budete vedieť vyjadrovať – a tým sa aj krásne zlepší úroveň vášho písaného textu.

Text na každý deň

Píšte každý deň. Nemusia to byť šialene dlhé články a texty, ide len o to, aby ste nevyšli z cviku. Ako sa aj hovorí, tréning robí majstra – a to platí aj pri copywritingu. Trénujte si preto písanie, štýl, vyjadrovanie a potrápte svoj mozog aj s kreatívnymi zadaniami. Uvidíte, písanie sa vďaka každodennému cvičeniu stane vašou superpower 💪.

Jasné zadanie

Či už píšete pre klienta alebo pre seba, musíte mať jasne zadefinované, čo idete robiť. Ešte pred samotným písaním musíte mať stanovenú tému, tone of voice, dĺžku článku a to, kto bude vlastne vašim publikom. Ak budete mať jasné zadanie, texty sa vám budú písať oveľa jednoduchšie a aj výsledok bude lepší!

Spoznajte publikum

Tak, ako pri všetkých marketingových aktivitách, aj pri copywritingu je dôležité poznať vaše publikum. To, kto sú vaši čitatelia je určujúce jednak pri výbere témy, ale aj pre správne zvolenie tone of voice. Ak píšete článok určený pre odborníkov v danej oblasti, pokojne môžete používať aj odborné slová, pojmy a jazyk, ktorý asi nie je všeobecne známy širokej verejnosti. No a samozrejme štýl komunikácie by mal byť tiež na profesionálnej úrovni. Pokiaľ je však vašim cieľovým publikom skupina mladých ľudí do 25 rokov a chcete ich pobaviť či zaujať, váš tone of voice môže byť uvoľnenejší a ležérnejší.
💡Zaujímavosť: Podľa prieskumu Semrush až 75 % z analyzovaných textov používalo tone of voice, ktorý bol príliš neformálny pre zamýšľané publikum.

Spravte si research

Ak idete písať o nejakej téme, mali by ste o nej mať čo najviac informácií – to je asi logické. Je dobré prečítať si o téme z rôznych zdrojov, porovnať si ich, spísať si poznámky a dostať sa až k jadru celého problému. Research vám môže zabrať pár minút, ale aj niekoľko dní, či týždňov. Celé to závisí od toho, aká komplexná či komplikovaná je daná téma. Neunáhlite sa preto a dajte si čas na podrobné preskúmanie problematiky. Čím lepšie porozumiete téme vy, tým lepšie ju budete vedieť podať publiku a priniesť mu cenné informácie.

Vďaka dobre pripravenému researchu si budete navyše vedieť aj vytvoriť a nájsť tie správne kľúčové slová!
🚀 Náš tip: Nezabudnite do vášho článku pridať aj vlastný názor na danú tému. Určite to skvele okorení vašu prácu.

Dbajte na štruktúru textu

Úvod, jadro a záver. To sú základné body, v akých by mal byť štruktúrovaný váš článok. Tým sa to ale určite nekončí, pretože celý text musí mať logickú nadväznosť a informácie v ňom by mali byť jasne prepojené. Ako teda vystavať článok, aby dával zmysel?

1️⃣ Osnova – spíšte si základné body, ktorých sa budete pri písaní držať

2️⃣ Úvod – zaujmite pozornosť a krátko predstavte tému

3️⃣ Najdôležitejšia informácia na začiatku – v každom odseku alebo v každom bode začnite tým najpodstatnejším – skrátka tým, čo by si mal čitateľ okamžite zapamätať

4️⃣ Nadväznosť textu – každá nová veta by mala nadväzovať na tú predchádzajúcu aby ste zabezpečili prirodzenú plynulosť textu

5️⃣ Ak dávate odporúčania, poskytnite čitateľom aj vysvetlenie, prečo by daný krok mali spraviť aj oni

6️⃣ Zhrnutie – stručný záver, ktorý zhrnie obsah článku

Jasné, zrozumiteľné a stručné

Píšte texty tak, aby im pochopili všetci. Alebo aspoň väčšina. Nemusíte písať zbytočne dlhé vety a takzvané „omáčky“. Jednoduchosť a zrozumiteľnosť z vás spravia dobrého copywritera. Určite vám pomôže, ak si váš text prečíta ešte niekto ďalší a dá vám spätnú väzbu.
🚀 Náš tip: Dobrým tréningom na budovanie stručnosti písania je škrtanie slov vo vetách. Napíšete vetu a budete škrtať všetky slová, ktoré jej nepridávajú žiaden význam. Nemusíte písať vždy ako stroj, ale naučíte sa tak, ako byť stručný.

Čítajte po sebe

Napísaním článku sa vaša práca ešte nekončí. Prečítajte si ho po sebe aj viackrát a určite natrafíte na chybičky, alebo prídete so skvelými nápadmi na úpravu a vylepšenie textu. Len málokedy – alebo skôr nikdy – sa stáva, že hneď prvá verzia textu je tá finálna.
🚀 Náš tip: Nepúšťajte sa do úprav hneď po dopísaní článku. Dajte si prestávku, prípadne sa na to vyspite a začnite s kontrolou na ďalší deň. Budete sa na článok pozerať úplne inými očami, verte nám.

Call to action

Nezabudnite na záver článku pridať jasný call to action. Čo by mal urobiť čitateľ potom, čo si prečítal váš skvele napísaný článok? Možno chcete, aby vás kontaktoval, aby vám zanechal reakciu, začal vás sledovať na sociálnych sieťach alebo si pozrel vaše produkty, ktoré predávate. Jasne a zrozumiteľne napíšte, čo od vášho čitateľa očakávate a zvýšite si tým šancu, že túto akciu aj vykoná.
Copywriting niekedy vie naozaj potrápiť, no my sa s nimi radi popasujeme aj za vás. Ak chcete nechať písanie na odborníkov, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi vám pomôžeme s vytváraním pútavých textov, ktoré ohúria!