Influencer marketing je jedným z aktuálnych trendov v digitálnom marketingu. Čoraz viac veľkých aj malých značiek volí tento spôsob propagácie, pretože ním môžu zasiahnuť aj nové publikum, zvýšiť si povedomie aj predaje a nadobudnúť dôveru zákazníkov. S influencermi to však nie je vždy len prechádzka ružovou záhradou. Dáme vám 5 tipov, na čo by ste si mali dať pozor alebo s akými problémami sa môžete stretnúť.
Influencer marketing je kreatívnym a rýchlo sa meniacim odvetvím, a preto nás neprekvapuje, že pri spolupráci môžu vzniknúť nejaké „zakopnutia“. Vždy je dobré sa na prípadné problémy pripraviť vopred, aby ste vedeli, čo robiť v situáciách, keď sa niečo pokazí. Samozrejme, niektoré spolupráce prebiehajú hladko a všetko prebehne podľa dohodnutého plánu.
Ak plánujete nadviazať spoluprácu s influencerom a spustiť influencer marketingové kampane, dáme vám 5 tipov, ako predísť najčastejším problémom.
📝 NEDODRŽANÉ ZADANIE
Často sa môže stať, že vaša predstava sa nebude stotožňovať s kreatívnym vypracovaním contentu od influencera. Dôvodov pritom môže byť viacero. Možno bolo vaše zadanie podané nejasne a nepopísali ste podrobne aký typ contentu hľadáte, ako by mal obsah vyzerať a aké sú vaše očakávania. Niekedy môže zlyhať aj komunikácia – buď influencer neprejaví záujem po zadaní úlohy s vami ďalej komunikovať a objasniť si všetky body, alebo na to jednoducho nie je priestor a čas. Pomerne často je problémom aj výber influencera. Váš produkt a to, čo chcete komunikovať skrátka neladí s jeho tone-of-voice, štýlom alebo contentom, ktorý bežne produkuje.
Ako to vyriešiť?
JASNÉ ZADANIE
Zadanie by malo byť podrobné, jednoduché na porozumenie, komplexné a s relevantnými informáciami. Je fajn, ak necháte influencerovi aj priestor na jeho kreatívne vyžitie.
Vaše zadanie by malo obsahovať informácie o produkte, cieľové publikum, vizuálnu identitu značky, tone-of-voice, ktorý využívate, vaše ciele a KPI metriky, ktoré budete sledovať, čo privítate a čomu sa naopak chcete vyhnúť, timeline spolupráce a všetky dôležité deadliny.
UDRŽIAVAJTE KOMUNIKÁCIU
Buďte otvorený dodatočným otázkam, upresneniam, návrhom a nápadom zo strany influencera. Vyčleňte si čas, kedy mu budete k dispozícii.
SPOLOČNÁ KREATÍVNA VÍZIA
Nájdite prienik medzi vašou predstavou a kreatívnou víziou influencera. Niekedy možno budete musieť spraviť malé kompromisy, ktoré vám však môžu priniesť požadované výsledky. Nesnažte sa z influencera spraviť „stroj“, ktorý len odpromuje vaše výrobky, pretože to nebude pôsobiť autenticky. A to môže spôsobiť viac škody ako úžitku.
Zadanie by malo byť podrobné, jednoduché na porozumenie, komplexné a s relevantnými informáciami. Je fajn, ak necháte influencerovi aj priestor na jeho kreatívne vyžitie.
Vaše zadanie by malo obsahovať informácie o produkte, cieľové publikum, vizuálnu identitu značky, tone-of-voice, ktorý využívate, vaše ciele a KPI metriky, ktoré budete sledovať, čo privítate a čomu sa naopak chcete vyhnúť, timeline spolupráce a všetky dôležité deadliny.
UDRŽIAVAJTE KOMUNIKÁCIU
Buďte otvorený dodatočným otázkam, upresneniam, návrhom a nápadom zo strany influencera. Vyčleňte si čas, kedy mu budete k dispozícii.
SPOLOČNÁ KREATÍVNA VÍZIA
Nájdite prienik medzi vašou predstavou a kreatívnou víziou influencera. Niekedy možno budete musieť spraviť malé kompromisy, ktoré vám však môžu priniesť požadované výsledky. Nesnažte sa z influencera spraviť „stroj“, ktorý len odpromuje vaše výrobky, pretože to nebude pôsobiť autenticky. A to môže spôsobiť viac škody ako úžitku.
⏰ NEDODRŽANÉ DEADLINY
Očakávali ste content v konkrétny deň, no došlo k výraznému omeškaniu a vy teraz nestíhate spustiť kampaň včas. A to dokáže narobiť veľké problémy a kopec stresu.
Stáva sa, že deadliny nie sú dodržané, pretože neboli jasne stanovené, alebo proces schvaľovania sa zbytočne natiahol, kvôli neefektívnej organizácii. Alebo je skrátka problém na strane influencera, ktorý je zahltený množstvom práce a nedokáže dodať content v dohodnutom termíne.
Stáva sa, že deadliny nie sú dodržané, pretože neboli jasne stanovené, alebo proces schvaľovania sa zbytočne natiahol, kvôli neefektívnej organizácii. Alebo je skrátka problém na strane influencera, ktorý je zahltený množstvom práce a nedokáže dodať content v dohodnutom termíne.
Ako to vyriešiť?
JASNE STANOVENÉ DEADLINY
Stanovte si čas, za ktorý potrebujete mať hotové zadanie na vašom stole. Prediskutujte to aj s influencerom, či to bude z jeho strany možné. Predsa len, ide o kreatívnu prácu, a tá si vyžaduje dlhší čas. Po odsúhlasení všetkých termínov vytvorte prehľadnú tabuľku, ktorú zdieľajte so všetkými zainteresovanými osobami. Prípadne je fajn vytvoriť aj spoločný kalendár, aby mali deadliny všetci na očiach. Buďte však pripravený na to, že budete musieť byť flexibilný. Snažte sa preto nerobiť veci na poslednú chvíľu a nechajte si vždy nejaký čas navyše.
Stanovte si čas, za ktorý potrebujete mať hotové zadanie na vašom stole. Prediskutujte to aj s influencerom, či to bude z jeho strany možné. Predsa len, ide o kreatívnu prácu, a tá si vyžaduje dlhší čas. Po odsúhlasení všetkých termínov vytvorte prehľadnú tabuľku, ktorú zdieľajte so všetkými zainteresovanými osobami. Prípadne je fajn vytvoriť aj spoločný kalendár, aby mali deadliny všetci na očiach. Buďte však pripravený na to, že budete musieť byť flexibilný. Snažte sa preto nerobiť veci na poslednú chvíľu a nechajte si vždy nejaký čas navyše.
🎯 NEZASIAHLI STE TOĽKO ĽUDÍ Z CIEĽOVEJ SKUPINY, KOĽKO STE SI PREDSTAVOVALI
Ak ste našli influencera, ktorý spĺňa všetky vaše požiadavky, má rovnakú víziu a ešte aj publikum, ktoré sa pohybuje v desiatkach tisícoch, asi ste radosťou bez seba. Áno, je to úžasné, pretože máte pocit, že ste si mohli „odfajknúť“ všetky dôležité body.
Sklamanie príde po spustení kampane. Zistíte, že len veľmi malý počet z publika spadá do vašej cieľovej skupiny a vôbec vám to neprinieslo výsledky, ktoré ste očakávali. Je síce fajn, že content videlo veľké množstvo ľudí, no čo z toho, ak neboli vôbec správnym publikom? Asi ťažko vykonajú akciu, ktorú chcete ak ich napríklad tieto produkty ani nezaujímajú.
Pokiaľ sledovatelia vami zvoleného influencera nespadajú do vašej demografickej cieľovky, do jeho bežného contentu sa absolútne nebude hodiť váš produkt, alebo má nízky engagement rate, radšej od tohto influencera upusťte.
Sklamanie príde po spustení kampane. Zistíte, že len veľmi malý počet z publika spadá do vašej cieľovej skupiny a vôbec vám to neprinieslo výsledky, ktoré ste očakávali. Je síce fajn, že content videlo veľké množstvo ľudí, no čo z toho, ak neboli vôbec správnym publikom? Asi ťažko vykonajú akciu, ktorú chcete ak ich napríklad tieto produkty ani nezaujímajú.
Pokiaľ sledovatelia vami zvoleného influencera nespadajú do vašej demografickej cieľovky, do jeho bežného contentu sa absolútne nebude hodiť váš produkt, alebo má nízky engagement rate, radšej od tohto influencera upusťte.
Ako to vyriešiť?
PODROBNÁ ANALÝZA PUBLIKA EŠTE PRED SPUSTENÍM KAMPANE
Vyžiadajte si podrobné štatistiky publika, ktoré zahŕňajú nielen počet followerov, ale aj demografické zloženie, ich záľuby, dosah príspevkov a engagement rate. Preštudujte si content, ktorý influencer najčastejšie zdieľa a aký tone-of-voice pri tom používa.
Vyžiadajte si podrobné štatistiky publika, ktoré zahŕňajú nielen počet followerov, ale aj demografické zloženie, ich záľuby, dosah príspevkov a engagement rate. Preštudujte si content, ktorý influencer najčastejšie zdieľa a aký tone-of-voice pri tom používa.
📊 VYNECHÁTE REPORTOVANIE
Tak, ako pri každej reklamnej kampani, aj pri influencer marketingu by vás mali zaujímať štatistiky. Dosiahli ste výsledky, ktoré ste očakávali? Splnilo to vaše predstavy? Oplatí sa do toho ísť aj v budúcnosti? Bez štatistík to asi zistíte len ťažko. Na základe nich si budete vedieť vyhodnotiť výsledky spolupráce, jej prínos pre vašu značku a možno zistíte, v čom sa môžete v budúcnosti vylepšiť.
Odsledujte, k akému publiku sa content dostal a či vykonali to, k čomu ste ich vyzvali. Je ideálne, ak pri reportovaní budete spolupracovať aj s influencerom, ktorý by vám mal poskytnúť všetky dôležité dáta. Čo ale v prípade, ak vám ich odmietne poskytnúť?
Odsledujte, k akému publiku sa content dostal a či vykonali to, k čomu ste ich vyzvali. Je ideálne, ak pri reportovaní budete spolupracovať aj s influencerom, ktorý by vám mal poskytnúť všetky dôležité dáta. Čo ale v prípade, ak vám ich odmietne poskytnúť?
Ako to vyriešiť?
DOHODNITE SA NA REPORTINGU VOPRED
Už v úvode spolupráce si jasne stanovte, čo budete od influencera vyžadovať po jej ukončení. V zadaní uveďte, aké dáta vás budú zaujímať a akým spôsobom, či v akej forme vám ich má influencer doručiť. Prípadne môžete influencerovi pomôcť aj s exportom týchto dát a štatistík.
NIEKTORÉ DÁTA SI VIETE ODSLEDOVAŤ AJ SAMI
Poskytnite influencerovi špeciálny zľavový kód, vďaka ktorému si budete vedieť odsledovať, koľko ľudí vďaka nemu nakúpilo.
Už v úvode spolupráce si jasne stanovte, čo budete od influencera vyžadovať po jej ukončení. V zadaní uveďte, aké dáta vás budú zaujímať a akým spôsobom, či v akej forme vám ich má influencer doručiť. Prípadne môžete influencerovi pomôcť aj s exportom týchto dát a štatistík.
NIEKTORÉ DÁTA SI VIETE ODSLEDOVAŤ AJ SAMI
Poskytnite influencerovi špeciálny zľavový kód, vďaka ktorému si budete vedieť odsledovať, koľko ľudí vďaka nemu nakúpilo.
💸 NEDOKÁŽETE SI ODSLEDOVAŤ NÁVRATNOSŤ INVESTÍCIÍ
Jednou z najväčších výziev pri influencer marketingu je odmerať ROI, čiže návratnosť investície. Nie je to také jednoduché, ako pri iných kampaniach a niekedy môže byť zložité určiť, akú veľkú úlohu zohráva influencer.
Ako to vyriešiť?
SLEDUJTE VÝKONNOSŤ KANÁLOV
Zamerajte sa na metriky ako napríklad, zvýšenie návštevnosti webu a sociálnych sietí.
LINKY A ZĽAVOVÉ KÓDY
Vygenerujte špeciálny link alebo zľavový kód, ktorý bude so svojim publikom zdieľať influencer. Budete si tak vedieť odsledovať kliknutia a nákupy.
SLEDUJTE AJ INÉ KĽÚČOVÉ METRIKY - PODĽA VÁŠHO CIEĽA
Ak bolo vašim cieľom zvýšiť povedomie o značke, tak si odsledujte dosahy či interakcie. Môžu vás ale zaujímať aj prekliknutia na web, alebo priemerný čas strávený na stránke. Zvoľte si teda správne KPI, ktoré budete sledovať a ktoré odrážajú váš hlavný cieľ. Na základe toho by ste si mali vedieť vypočítať aj návratnosť investícií.
Zamerajte sa na metriky ako napríklad, zvýšenie návštevnosti webu a sociálnych sietí.
LINKY A ZĽAVOVÉ KÓDY
Vygenerujte špeciálny link alebo zľavový kód, ktorý bude so svojim publikom zdieľať influencer. Budete si tak vedieť odsledovať kliknutia a nákupy.
SLEDUJTE AJ INÉ KĽÚČOVÉ METRIKY - PODĽA VÁŠHO CIEĽA
Ak bolo vašim cieľom zvýšiť povedomie o značke, tak si odsledujte dosahy či interakcie. Môžu vás ale zaujímať aj prekliknutia na web, alebo priemerný čas strávený na stránke. Zvoľte si teda správne KPI, ktoré budete sledovať a ktoré odrážajú váš hlavný cieľ. Na základe toho by ste si mali vedieť vypočítať aj návratnosť investícií.
Ak chcete začať spolupracovať s influencerom a spustiť kampane, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi zastrešíme vyhľadávanie, komunikáciu aj dohodnutie celej spolupráce s influencerom.